Onafhankelijke Cliëntondersteuning
Onafhankelijke cliëntondersteuning Wmo
(Wet maatschappelijke ondersteuning)
Heb je hulp of zorg nodig? Dan kan het fijn zijn als iemand met je meedenkt. Iemand die de wetten en regels kent. Iemand die voor je opkomt als je dat zelf lastig vindt.
Een onafhankelijk cliëntondersteuner kan jou helpen.
Voor wie is de cliëntondersteuner?
De onafhankelijk cliëntondersteuner is er voor iedereen. Bij MEE hebben we veel kennis over mensen met een beperking.
Heb je vragen over zorg, wonen, werk, geldzaken, opvoeding, problemen, gezondheid of een andere vraag? Of heb je recht op langdurige zorg?
Dan is de onafhankelijk cliëntondersteuner er voor jou!
Wat doet een onafhankelijk cliëntondersteuner?
- Jouw vragen duidelijk krijgen.
- Meedenken over de zorg of hulp die goed bij jouw situatie past.
- Aanvragen en organiseren van zorg of hulp.
- Samen met jou gesprekken voorbereiden.
- Meegaan naar gesprekken.
- Meedenken als jouw zorg of hulp niet goed gaat.
Onafhankelijk
De cliëntondersteuners van MEE werken voor MEE. Zij werken niet voor zorgaanbieders, gemeenten, UWV en onderwijs. Zij nemen geen beslissing over jouw aanvraag voor ondersteuning.
Een onafhankelijk cliëntondersteuner staat naast jou. En denkt met jou en jouw situatie mee.
Je maakt zelf de keuzes.
Vragen waar wij bij kunnen helpen
- Wat is een goede woonplek voor mijn kind?
- Door een ongeluk kan ik niet alles meer. Welke zorg zou bij mij kunnen passen?
- Het lukt mij niet om een baan te vinden. Wat kan ik hieraan doen?
- Ik heb een andere mening dan mijn zorgaanbieder. Wat nu?
- Ik heb begeleiding nodig. Hoe vind ik de goede begeleiding? En hoe werkt dat?
- We hebben een gesprek met de gemeente over zorg. Het is fijn als er ook een onafhankelijk persoon mee gaat.
- Wie kan mij uitleg geven over de Wet langdurige zorg (Wlz) of Persoonsgebonden Budget (PGB)?
Het verhaal van Laetitia en Indra
Laetitia is de moeder van Indra. Zij vertelt over de hulp van onafhankelijke cliëntondersteuning:
“Onze oudste dochter Indra heeft moeite om met haar emoties om te gaan. Dat komt door haar ADHD en autisme. We krijgen al begeleiding voor haar sinds zij jong was.”
Bij 18 jaar verandert alles
“Indra wordt bijna 18 jaar. Dan verandert er veel. Haar begeleiding moet dan vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning komen en moet dan dus opnieuw aangevraagd worden.
Daarom zocht ik contact met de onafhankelijke cliëntondersteuner van MEE.”
Onderzoek naar de mogelijkheden
“De onafhankelijk cliëntondersteuner heeft ervoor gezorgd dat Indra onderzocht werd.
Hierdoor wisten we goed wat haar mogelijkheden zijn. Dit kunnen we gebruiken bij de aanvraag voor hulp bij de gemeente.”
De kracht van de onafhankelijk cliëntondersteuner
“De onafhankelijk cliëntondersteuner keek echt naar mijn kind. En ze gaf adviezen die bij Indra passen. Ook keek ze goed wat wij als ouders en gezin nodig hebben. Dat is zo fijn voor ons allemaal. Ze geeft me het gevoel dat we het niet alleen hoeven te doen.”
Onafhankelijke cliëntondersteuning kijkt écht naar mijn kind en een advies geeft dat bij haar past!
Locaties bij jou in de buurt
Regio Alblasserwaard/ Vijfheerenlanden
T 088 123 7100
servicebureau@meeplus.nl
Woont u in een van de onderstaande gemeenten dan kunt u contact opnemen met de gemeente of het Sociaal Wijkteam
- Gorinchem - Sociaal Team Gorinchem
- Hardinxveld-Giessendam - Sociaal Team Hardinxveld-Giessendam
- Molenlanden - Sociaal Team Molenlanden
- Vijfheerenlanden - Sociaal Team Vijfheerenlanden
Regio Drechtsteden
Johan de Wittstraat 40A 3311 KJ Dordrecht
T 088 123 7100
servicebureau@meeplus.nl
De regio Drechtsteden bestaat uit de gemeenten:
- Alblasserdam - Gemeente Alblasserdam
- Dordrecht - Sociaal Wijkteam Dordrecht
- Hendrik-Ido-Ambacht - Sophia Sociaal Wijkteam
- Papendrecht - Sterk Papendrecht
- Sliedrecht - Het Bonkelaarshuis
- Zwijndrecht - Sociaal Team Vivera
RSIN-nummer: 8168.94.371
Regio Arnhem, Nijmegen, Rivierenland
Mr. D.U. Stikkerstraat 10
6842 CW Arnhem
T 088 123 7100
info@meegeldersepoort.nl
Regio Midden-Holland
Tielweg 3
2803 PK Gouda
T: 088 123 7100
E: servicebureau.mh@meeplus.nl
Regio Zuid-Hollandse Eilanden
Hoogwerfsingel 2 3202 SP Spijkenisse
T 088 123 7100
servicebureau@meeplus.nl
Woont u in een van de onderstaande gemeenten dan kunt u contact opnemen met de gemeente of het Sociaal Wijkteam
- Brielle - Gemeente Voorne aan Zee
- Goeree-Overflakkee - Gemeente Goeree-Overflakkee
- Hoeksche Waard - Wijkteam Hoeksche Waard
- Hellevoetsluis - Gemeente Voorne aan Zee
- Nissewaard - Gemeente Nissewaard
- Westvoorne - Gemeente Voorne aan Zee
Regio Brabant Noord
Sinds 1 januari 2024 is MEE Brabant Noord overgedragen aan de volgende organisaties:
- Gemeenten Loon op Zand, Waalwijk, Heusden en Dongen worden overgedragen aan MEE De Meent Groep
- Gemeenten Oosterhout, Altena en Geertruidenberg worden overgedragen aan MEE West Brabant
Wat kan de cliëntondersteuner voor jou doen?
Jouw vragen duidelijk krijgen
De cliëntondersteuner is opgeleid om goede vragen te stellen. Dat betekent dat de cliëntondersteuner vragen stelt over de onderdelen van het hele leven: wonen, dagbesteding, vrije tijd, geldzaken, opvoeding enzovoort.
Zo kunnen jullie samen helder krijgen wat jouw vragen voor zorg of hulp zijn.
Meedenken over de zorg of hulp die goed bij jouw situatie past
De cliëntondersteuner denkt met je mee. Over welke zorg of hulp die je nodig hebt. En welke zorgaanbieder dan bij jou en jouw vragen past.
Dit kan gaan over zorg thuis of over verblijf in een zorginstelling.
Aanvragen en organiseren van zorg of hulp
De cliëntondersteuner kan je helpen bij het aanvragen van de zorg of hulp bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ).
Ook kun je hulp krijgen bij het maken van een persoonlijk plan. In dit persoonlijke plan schrijf je wat jij belangrijk vindt voor jouw leven.
En wat de beste zorg voor je is.
De cliëntondersteuner kan ook meedenken bij het maken van het zorgplan met de zorgaanbieder.
In dit plan maak je afspraken met jouw zorgaanbieder.
Meedenken als de zorg of hulp niet goed gaat
Loopt de zorg of hulp niet zoals jij dat wil? De cliëntondersteuner kan je helpen om dit met jouw zorgaanbieder te bespreken.
Heb je klachten? Ook dan kan de cliëntondersteuner aan jou uitleggen wat je kunt doen.
Je beslist zelf of je een klacht indient.
Ondersteunen bij de aanvraag van een herindicatie
De cliëntondersteuner vertelt je over hoe het werkt als je een herindicatie aanvraagt. Je krijgt ook uitleg wat de mogelijkheden en risico’s zijn van een herindicatie.
De cliëntondersteuner bereidt het indicatiegesprek met je voor. De cliëntondersteuner kan ook bij het indicatiegesprek aanwezig zijn.