Uitleg bij de Hulpkaart
- Kom je wel eens in situaties waarin je niet goed kunt vertellen wat je nodig hebt?
- Of kan je niet duidelijk maken wie er voor jou gebeld moet worden?
Maak dan een Hulpkaart of krijg er hulp bij!
Voor wie is de Hulpkaart?
De Hulpkaart er voor iedereen.
De Hulpkaart is er voor mensen die in een situatie terechtkomen waarin ze even de weg kwijt zijn, letterlijk of figuurlijk. Of als er iets gebeurt en je op dat moment zelf niet de juiste woorden vindt.
Dit kan bijvoorbeeld gaan om mensen met lichte dementie, verslavingsproblematiek, niet aangeboren hersenletsel, een licht verstandelijke beperking of een psychische aandoening. Maar eigenlijk is de Hulpkaart er voor iedereen die de kaart wil en denkt nodig te hebben. Iemand bepaalt zelf of hij/zij behoefte heeft aan een Hulpkaart. En je bent altijd zelf de eigenaar van je kaart.
Wat is de Hulpkaart?
De Hulpkaart is een persoonlijke digitale kaart. Dit kan een QR-code of een klein papieren kaartje zijn. Op de Hulpkaart vul je voor jou belangrijke informatie in. Het is een handleiding met informatie over hoe mensen jou het beste kunnen helpen als dat nodig is. Bijvoorbeeld door een vraag te herhalen, rustig te blijven of iemand voor je te bellen.
Hoe werkt de Hulpkaart?
Je plakt de QR-code op je OV-chipkaart of je zet hem op het startscherm van je smartphone. Je kunt de Hulpkaart ook printen en als papieren kaartje bij je houden. Andere mensen kunnen de QR-code eenvoudig scannen en jouw Hulpkaart uitlezen.
Wil je een Hulpkaart? Of wil je meer informatie?
Je kunt de Hulpkaart zelf maken via www.hulpkaart.nl
Wil je liever hulp bij het maken van een Hulpkaart?
Bel dan naar MEE Plus.
Het telefoonnummer is 088 633 00 00.
We zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 13.00 uur bereikbaar.
Je leest meer over de Hulpkaart op www.hulpkaart.nl